Prádelny a čistírny Jihlava

Všeobecné obchodní podmínky

Všeobecné obchodní a dodací podmínky pro poskytování služeb praní, čištění a pronájmu prádla

I.
Základní ustanovení
Tyto Všeobecné obchodní podmínky (dále jen podmínky) upravují práva a povinnosti zhotovitele a objednatele, kdy zhotovitelem je Prádelna a čistírna Jihlava, s.r.o., IČ 25513290, se sídlem Rantířovská 13/15, Jihlava. Zhotovitel je oprávněn tyto podmínky jednostranně měnit. Změnu obchodních podmínek zhotovitel oznámí objednateli způsobem sjednaným smlouvou pro komunikaci týkající se plnění smlouvy. Pokud objednatel zhotoviteli do 30 dnů ode dne oznámení změny těchto podmínek nesdělí že s jejich změnou nesouhlasí a současně smlouvu nevypoví, je změna obchodních podmínek účinná od 31 dne ode dne oznámení jejich změny objednatelem. Objednatel měl možnost se seznámit s těmito podmínkami ještě před objednáním služeb prostřednictvím jejich uveřejnění ve veřejném mediálním prostoru na (www.pradelnaji.cz). Uskutečněním objednávky objednatel dává najevo, že je s těmito podmínkami seznámen.

V případě uzavřeného smluvního vztahu o pronájmu movitých věcí a službách s pronájmem spojených se považuje pronajímatel za zhotovitele a nájemce za objednatele.

  
II.
Bezpečnost a ochrana informací, nehmotná práva
Veškeré osobní údaje i údaje tvořící obchodní tajemství stran jsou důvěrné, budou použity pouze k uskutečnění plnění smlouvy mezi zhotovitelem a objednatelem a nebudou jinak zveřejněny, poskytnuty třetí osobě apod. s výjimkou situace související s distribucí či platebním stykem týkajícího se objednaného zboží (sdělení jména a adresy dodání) a pokud k jejich poskytnutí smluvní stranu určité osobě nezavazuje platný právní předpis.


III.
Otevírací doba a provozní doba Sběrny prádla
Příjem zakázek prostřednictvím Sběrny prádla je platný dle aktuálních informací uveřejněných na www.pradelnaji.cz

IV.
Ceny

Veškeré ceny jsou pro objednatele s uzavřeným dlouhodobým či rámcovým smluvním vztahem stanovené přílohou uzavřené smlouvy a podléhají smluvním ujednáním individuální smlouvy. Položky v příloze smlouvy neuvedené se účtují dle dodatku o zařazení nové položky sortimentu a není-li dodatek o doplnění sortimentu a ceny sjednán, v cenách u zhotovitele obvyklých. U objednatelů bez uzavřeného dlouhodobého či rámcového smluvního vztahu jsou ceny určeny individuálním cenovým ujednáním ke dni akceptace vystavené objednávky a v případě zpracování zakázek prostřednictvím sběrny prádla ceníkem Sběrny prádla v den převzetí prádla zákazníkem ve Sběrně prádla. Ceník sběrny prádla je vyvěšen ve Sběrně prádla na adrese sídla zhotovitele a uveřejněn v mediálním prostoru na www.pradelnaji.cz. Uskutečněním objednávky dává objednatel najevo, že je s cenami zhotovitele seznámen a srozuměn a zavazuje se je po poskytnutí plnění zhotoviteli uhradit. Zhotovitel si vyhrazuje právo ceny měnit. Jejich změna nabývá účinnosti uveřejněním a u objednatelů s uzavřeným dlouhodobým rámcovým či smluvním vztahem oznámením způsobem kterým se oznamuje změna těchto podmínek s tím, že v případě změny v průběhu smluvního vztahu má objednatel stejná práva jako v případě změny těchto podmínek.

V.

Manipulace s prádlem

Při přebírání a užívání prádla je objednatel povinen dodržovat následující pravidla:

Evidence při přejímce použitého (špinavého) prádla    

Při přejímání použitého (špinavého) prádla je prádlo evidováno objednávkovým listem případně elektronickou objednávkou s vyznačením počtu kusů dle jednotlivých sortimentů.   

Objednání
Přijetí jednotlivých zakázek probíhá prostřednictvím objednávkového listu, který obsahuje identifikační informace o objednateli a počty kusů jednotlivých položek sortimentu prádla zahrnutých do rámce zakázky nebo u objednatele s uzavřenou smlouvou prostřednictvím elektronické objednávky přes portál zhotovitele dle následujících pravidel: Objednatelem pověřené osobě jsou na určenou e-mailovou adresu zhotovitelem odeslány vygenerované přihlašovací údaje do zákaznického portálu, kde bude zadávat zakázky praní a reklamace. Tyto zakázky pak bude prostřednictvím portálu také sledovat, potvrzovat jejich správnost případně reklamovat nesrovnalosti. Objednatel se zavazuje vyvinout veškeré rozumně požadované úsilí k tomu, aby skutečnosti zadávané do objednávky (zejména údaje o počtu kusů prádla podle jednotlivých položek sortimentu) odpovídaly skutečnosti.

 

Pro zajištění správného zpracování prádla je nezbytné předávat prádlo roztříděné podle druhu (ložní, froté, stolní…) a zabezpečené proti eventuálnímu poškození či dodatečnému znečištění během transportu obalem nebo krycím návlekem.

V případě, že objednatel ani po předchozím upozornění nebude pro zpracování zakázek používat objednávkové listy nebo elektronický objednávkový systém, nebo ani po předchozím upozornění nebude předávat prádlo ke zpracování roztříděné podle sortimentu, nebo se počty kusů prádla v jednotlivých položkách sortimentu uvedené v objednávce, může zhotovitel přistoupit u objednávky s výskytem nedostatků k vyúčtování zvláštního příplatku za zvýšení pracnosti k zakázce až do výše 20% hodnoty zakázky dle objednávky s výskytem nedostatků bez DPH.

Evidence při dodávce čistého prádla

Při dodávce čistého prádla je prádlo evidováno dodacím listem případně elektronickým dodacím listem prostřednictvím portálu zhotovitele.

Dodání

Zpracované zakázky předává zhotovitel spolu s dodacím listem v písemné formě v podobě písemnosti nebo elektronicky v textové podobě. Převzít čisté prádlo a bez prodlení potvrdit jeho převzetí na dodacím listu je oprávněn kterýkoliv pověřený pracovník objednatele. Objednatel, který je právnickou osobou nebo fyzickou osobou jednající prostřednictvím svých zaměstnanců či jinak pověřených osob vystavením objednávky dává najevo, že osoba, která objednávku učinila disponuje jeho platným zmocněním či pověřením objednávku za něj učinit. 

Údaje na dodacím listu jsou rozhodnými údaji pro účtování (fakturaci) sjednané nebo stanovené ceny.

Dodací listy k zakázkám zadaným prostřednictvím portálu zhotovitele budou po jejich potvrzení objednatelem předávány k fakturaci. Platí, že v případě, že objednatel prostřednictvím portálu vystavený dodací list nepotvrdí, ani se k němu nijak nevyjádří do 72 hodin po zpracování zakázky, dojde k automatickému potvrzení dodacího listu, které bude sloužit jako podklad pro účtování (fakturaci).

V případě reklamace dodacího listu k zakázce pro jakékoli nesrovnalosti ze strany objednatele nebo ze strany zhotovitele bude příslušný dodací list v portálu označen příznakem „k doplnění“ a jednotlivě řešen. Po jeho opravě bude znovu označen příznakem „čeká na potvrzení po opravě“ a bude požadováno opětovné potvrzení dodacího listu, případně znovu poběží lhůta 72 hodin do automatického potvrzení.

Zhotovitel i objednatel jsou povinni poskytovat si vzájemně a průběžně součinnost potřebnou pro provádění náležité evidence a kontroly množství předávaného prádla.

S ohledem na to, že k transportu prádla používá zhotovitel přepravní kontejnery na prádlo (dále též klece), objednatel je povinen pro dobu nakládky a vykládky zabezpečit zhotoviteli parkování v bezprostřední blízkosti a vhodný přístup (bez schodů, s nájezdem, jehož sklon umožní manipulaci s prádlem v klecích jednou osobou a ochranu zdí dopravní cesty) popřípadě pověří zaměstnance, který bude při manipulaci s prádlem při přebírání a předávání (nakládce a vykládce) asistovat.

Zhotovitel je oprávněn jednostranně měnit dle svých technických možností a s přihlédnutím k aktuální dopravní situaci či omezením v místě dodání objednateli rozvozy prádla, tuto změnu rozvozového plánu oznámí objednateli s dostatečným předstihem, nejméně 2 pracovních dnů předem.

Pokud prádlo, které je ve vlastnictví objednatele, vyžaduje speciální údržbu (tzn. neumožňuje běžné postupy průmyslového zpracování prádla – teploty praní, sušení, použití bělících a dezinfekčních postupů, žehlení, finišování, skládání prádla apod.) je objednatel povinen upozornit na tuto skutečnost zhotovitele v objednávkovém listu nebo v poznámce vepsané do formuláře elektronické objednávky. Takové prádlo musí být označeno a odděleno od ostatního prádla z dané zakázky. Pokud tak objednatel neučiní, neodpovídá zhotovitel za eventuální poškození prádla vzniklé v důsledku chybějící, nesprávné nebo neúplné informace o vlastnostech prádla. (v případě, že má objednatel o vlastnostech prádla a možnostech jeho zpracování zhotovitelem pochybnosti, je povinen se u zhotovitele předem, před objednáním, informovat).

Objednatel je povinen zhotovitele upozornit nejpozději při vystavení objednávky na specifické komponenty prádla – umělohmotné zipy, knoflíky, doplňky z přírodní nebo umělé usně, kovové nebo pokovené přezky apod., zejména pokud je nelze u daného sortimentu obvykle očekávat. Pokud tak objednatel neučiní, neodpovídá zhotovitel za eventuální poškození prádla vzniklé v důsledku chybějící, nesprávné nebo neúplné informace o vlastnostech prádla.

Zhotovitel odpovídá za použití obvyklých šetrných technologický postupů aplikovaných při provádění služby a je povinen pravidelně zajistit ověření svých postupů.

V případě poškození prádla, zhotovitelem z jiného důvodu, než je stáří prádla, opotřebení prádla, nekvalita šití prádla, nepředání informací o zvláštní povaze či specifických vlastnostech prádla či požadavcích na jeho zpracování apod.  musí být tato skutečnost neprodleně, bez zbytečných odkladů objednatelem oznámena zhotoviteli prostřednictvím e-mailu nebo portálu zhotovitele jako reklamace nejpozději do dvou pracovních dnů od vystavení dodacího listu. Na pozdější reklamace nebude brán zřetel.

V případě, že se jedná o důvodně a včas uplatněnou vadu odstranitelnou, má objednatel právo na bezplatné odstranění vady, a to nejdéle v dohodnuté lhůtě odpovídající povaze a rozsahu vady. Nelze-li vadu odstranit, nebo neodstraní-li ji zhotovitel v dohodnuté době, nebo se vyskytne vada opakovaně má objednatel právo postupovat podle Reklamačního řádu zhotovitele a v souladu s platnými právními předpisy.

Objednatel se smluvním vztahem pronájmu prádla od zhotovitele je povinen při manipulaci a užívání pronajatého prádla dodržovat obvyklé zásady užívání prádla, tj. vyloučit případy znečištění prádla, nebo jeho poškození, užívání prádla v rozporu s jeho určením a účelem. Při nedodržení těchto podmínek nebude brán zřetel na reklamaci (výměnu) prádla, ale bude účtována náhrada škody v plné výši aktuální pořizovací ceny dle počtu kusů poškozeného či mimo rámec účelu použitého prádla v jednotlivých sortimentech.

Zhotovitel neodpovídá za poškození prádla zákazníka, které se projeví nebo bude zjištěno po uzavření smlouvy, k němuž došlo při jeho zpracování předchozími zhotoviteli prádelenských služeb pro objednatele.

VI.

Přepravní kontejnery (klece) na prádlo

Při sběru, manipulaci a přepravě použitého prádla je objednatel povinen zabránit dalšímu dodatečnému znečištění, které neodpovídá účelu prádla, nebo poškození prádla při manipulaci s ním před předáním zhotoviteli např. podrážkami bot, nebo kolečky klecí.

Při předávání prádla k přepravě a před uložením prádla do přepravních klecí je objednatel povinen umístit prádlo do ochranného textilního obalu do přepravních klecí dodávaných zhotovitelem za účelem ochrany prádla během transportu. K transportu prádla je možné použít také čisté pytle vhodné k přepravě prádla, s přihlédnutím k povaze a stupni znečištění.

Zhotovitelem dodávané klece jsou ve vlastnictví zhotovitele a objednatel je povinen veškeré klece bez zbytečného prodlení vracet zhotoviteli s nejbližší další dodávkou prádla a nepoužívat je k vlastním potřebám (např. skladování, přepravě materiálu nebo zboží apod.)  Tyto klece nesmí být objednatelem nijak individuálně upravovány. V případě jejich nevrácení nebo poškození či zjištění individuálních úprav může zhotovitel účtovat úhradu za pronájem případně požadovat náhradu škody zejména v podobě vynaložených nákladů na opravu poškození či nákladů za uvedení do předešlého stavu v případě individuální úpravy.

VII.

Zpracování prádla prostřednictvím Sběrny prádla

Oděvy jsou zhotovitelem zpracovávány na strojích s provozem šetrným k životnímu prostředí, při použití zdravotně nezávadných a vysoce účinných čistících prostředků a následně ručně žehleny.  Zhotovitel nepřebírá odpovědnost za oděvy bez etiket (symbolů označujícím pokyny k praní, žehlení a čištění) nebo v případě etiket na nichž tyto symboly nejsou čitelné.

Oděvy z přírodních či umělých usní a kožešinové zakázky mají v ceně čištění, provětrání a načesání, ne však dobarvení.

Čištění usní a kožešin se provádí dle náročnosti konkrétní zakázky, která je vždy individuální.

Za obsah kapes po předání prostřednictvím Sběrny prádla zhotovitel nepřebírá odpovědnost.

Knoflíky a nestandardní doplňky je objednatel povinen odpárat z důvodu možného poškození při čištění. V případě předání oděvu k čistění s nimi nenese zhotovitel odpovědnost za jejich poškození.

Za nevyzvednutí (nepřevzetí) zakázky do 7 dnů od dohodnutého termínu může být zhotovitelem účtován příplatek (skladné) ve výši stanovené ceníkem zhotovitele. V případě reklamace služeb poskytnutých prostřednictvím Sběrny prádla je postupováno dle reklamačního řádu.

VIII.

Inventarizace

V případě smluvního vztahu s pronájmem prádla je objednatel povinen poskytnout součinnost při inventurách pronajatého prádla v periodách, které jsou stanoveny ve smlouvě. Ztrátovost prádla je řešena rovněž dle smluvních ujednání.

Po ukončení pronájmu prádla je objednatel povinen veškeré pronajaté prádlo včetně klecí zhotoviteli vrátit. V případě ztráty nebo nevrácení prádla bude zhotovitel postupovat stejným způsobem jako při inventarizaci prádla – uplatněním náhrady za ztrátu prádla dle smluvních ujednání vystavením a odesláním faktury.

IX.
Platební podmínky  

Zhotovitelem jsou za provedené služby vystaveny faktury dle smluvních ujednání, případně k jednotlivým zakázkám. Faktury jsou splatné bezhotovostně – bankovním převodem, ve výjimečných případech nebo po vzájemné dohodě je možná platba faktur v hotovosti. V případě prodlení s úhradou faktur je zhotovitel oprávněn jednostranně změnit frekvenci faktur, případně přerušit poskytování služeb, aniž by zhotovitel při využití tohoto oprávnění odpovídal za škody přerušením poskytování služeb objednateli vzniklé. Objednatel je také povinen v případě přerušení poskytování služeb z důvodu prodlení s úhradou faktur vrátit v nejbližším dohodnutém termínu (nejpozději však do 8 dnů) veškeré prádlo a klece, které jsou v majetku zhotovitele. V případě že objednatel poruší svou povinnost a po uplatnění přerušení poskytování služeb zhotovitelem v důsledku prodlení objednatele s úhradou faktur zhotoviteli nevrátí ve sjednané či podmínkami stanovené době veškeré prádlo a klece patřící objednateli je objednatel povinen zaplatit zhotoviteli smluvní pokutu ve výši 10 000 Kč za každý den kdy porušení uvedené povinnosti ze strany objednatele trvá.  
Zakázky zpracované prostřednictvím Sběrny prádla jsou hrazeny platbou v hotovosti, případně platební kartou při vyzvednutí zakázky.

X.
Záruční podmínky, odpovědnost za vady

Záruční podmínky a postup při odpovědnosti za vady se řídí Reklamačním řádem zhotovitele a platnými právními předpisy ČR.

XI.
Závěrečná ustanovení

Tyto Všeobecné obchodní podmínky jsou platné od 1.4.2025